.

Selain usaha dan tawakal, doa ialah satu-satunya cara untuk mencapai sesuatu hajat. Ada waktu-waktu tertentu paling mustajab untuk berdoa kepada ALLAH s. w. t. Di antaranya ialah:-

- Semasa Lailatul-Qadar..

- Ketika hujan turun.

- Ketika memulakan dan setelah selesai solat.

- Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan.

- Di tengah malam.

- Di antara azan dan iqamah.


- Ketika sujud dalam solat.


- Ketika iktidal akhir dalam solat.


- Ketika khatam (tamat) membawa 30 Juz al-Quran.


- Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur).


- Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat kerana mengharapkan bersua dengan saat
ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.


- Di antara waktu zuhur dan asar dan antara
waktu asar dan maghrib.

ya ALLAH aku memang diuji pada hari ini...daripada mlm tadi hingga lah saat aku masuk exam,masih lagi diuji..SUBHANALLAH,ASTAGHFIRULLAH,,adakah nie balasan Allah terhadap aku selaku insan yang lemah..adakah nie merupakan kaffarah dosa bagi aku..YA Allah sesungguhnya engkau maha mengetahui diatas apa yang berlaku ini..Mlm tadi pelbagai dugaan,cabaran yang terpaksa ditempuhi,tapi aku cuba kuatkan semangat kerana hari ini jam 8.30 pg aku da exam...masuk jer exam,aku ngucap panjng,,,apa yg aku prepare just 20% je masuk..ALLAHUAKHBAR...Terus menerus aku diuji..tapi aku tekad untuk kuatkan semangat kerana banyak kerja yang masih aku perlu settlekan...Aku mohon pada Allah taala agar direstui segala kerja buat aku,dan dihindari dari segala FITNAH,DAN SANGKAAN YANG BERTIMPA-TIMPA....

0 comments: